Puumalan kirkossa 9.4.2023

Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois. Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: ”Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu.” Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.
Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä. Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle. Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja. Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään. Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi. Vielä he näet eivät olleet ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan Jeesus oli nouseva kuolleista.
Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.
(Joh. 20:1–10).

 

Kuolema on elämän laki. Jokaisen elämä päättyy kerran kuolemaan. Viime vuonna Suomessa oli kuolleita historiallisen paljon, kaikkiaan lähes 63 000. Määrä oli suurin sitten sotavuosien. Vuosittain Puumalassakin haudataan useita kymmeniä vainajia. Hautajaiset ovat täällä käytännössä jokaviikkoinen tapahtuma. Viime vuosien aikana minäkin olen saatellut useita sukulaisia hautaan, viimeksi pari viikkoa sitten serkkuni Juvalla.

Kuolema ei ole ainoastaan elämän päätös, vaan Jumalan hyväksi luomaa elämää jatkuvasti uhkaava ja raskauttava tuhovoima. Joka päivä jäljellä oleva aikamme lyhenee. Onpa sanottu, että koko elämän aika ei ole muuta kuin kulkua kohti kuolemaa. Siitä me emme pääse eroon. Kuolema on elämän laki.

Myös Jeesus kuoli. Tästä tapahtumasta kertoo Puumalan kirkon alttaritaulu. Täältä kotoisin ollut Heinäveden Palokin sahanhoitajan Johan Luukkosen maalaama ja Puumalan kirkolle 1878 lahjoittama alttaritaulu Ristiinnaulittu kertoo juuri tästä. Pitkäperjantain tapahtumat ovat jatkuvasti läsnä tässä kirkossa.

Kuolema on elämän laki. Sitten tulee kuitenkin iso MUTTA. Jeesuksen ylösnousemus oli radikaali muutos tähän elämän lakiin. Pääsiäinen oli käännekohta. Kuolema on elämän laki, mutta Jeesus voitti kuoleman. Vanhan pääsiäistroparin sanoin: ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi.”

Kuoleman jälkeen on tarjolla elämä, jolla ei ole loppua. Siihen kuolemalla ei ole mitään sanottavaa eikä valtaa. Taivaan elämästä kaikki tuhovoimat ovat poissa. Kaikki vihollisuus on kukistettu. Synnin, kuoleman ja pahan valta on voitettu.

Kristuksen ylösnousemuksessa kaikki on muutettu myös meidän kohdallamme. Ovi uuteen elämään on avattu sinulle ja minulle. Elämän matka kohti kuolemaa onkin Jeesuksen ylösnousemuksen ansiosta matka kohti Jumalan kirkkautta, uutta elämää, uutta kotia.

Ortodoksimunkki ja -teologi Serafim Seppälä on todennut: ”Kuolema on niin suuri voima ihmiselämän taustalla, että asennoituminen siihen määrittää koko elämämme suuntaa ja antaa sille tietynlaisen pohjavärin. Kun ihminen tuntee jotain kuoleman jälkeisestä kirkkaudesta, tulevaisuus on hänelle aina valoisa.” (Tie ylösnousemukseen, s 319).

Tästä on pääsiäisessä kysymys. Jeesuksen ylösnousemus antaa meille valoisan tulevaisuuden. Jumalan lupaukset eivät täyty vain Raamatun lehdillä ja historiassa. Ne täyttyvät myös tänään, meidän keskellämme. Lupauksensa mukaisesti Kristus on läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään (Matt. 18:20). Elävä Jeesus on keskellämme sanassaan tässä jumalanpalveluksessa. Ylösnoussut Kristus on salatulla tavalla, mutta todellisesti läsnä pyhässä ehtoollisessa.

Hyvät seurakuntalaiset. Pääsiäisen riemullinen viesti on, että kuolema ja kaikki pahan vallat on kukistettu. Niillä on enää rajallinen valta meihin. Vaikka me joudumme saattamaan läheisiämme hautaan ja kerran joudumme itsekin täältä lähtemään, kuolemalla ei ole viimeistä sanaa. Tuntemattoman tulevaisuuden, eri puolilla riehuvien sotien ja kaiken pahan keskellä tätä on vaikea uskoa. Maailman viimeaikaisia tapahtumia seuratessa toivon näköalat tulevaisuudesta saattavat hämärtyä. Pahuuden ja pimeyden voimat tuntuvat saavan tukevan otteen maailmasta ja ihmisistä. Mutta niiden valta on murrettu. Kristuksen voitto on meidän voittomme. Hänen kuolemansa on meidän elämämme. Hänen ylösnousemuksensa on meidän toivomme.

Ylösnousemuksen ihmettä on vaikea käsittää ja ymmärtää. Pääsiäisen evankeliumi kertoo Jeesuksen lähellä eläneidenkin olleen ymmällään. He olivat suruissaan ja peloissaan. Tyhjän haudan nähdessään naiset arvelivat, että joku on vienyt Jeesuksen ruumiin pois haudasta. ”Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu.” Pietari ja toinen opetuslapsi lähtivät juoksujalkaa tarkistamaan tilannetta. He eivät käsittäneet, mistä oli kysymys. Vasta vähitellen he ymmärsivät kirjoitusten olleen totta. Elävän Kristuksen kohtaaminen vakuutti heidät ylösnousemuksen todellisuudesta.

Kristitylle Jeesuksen ylösnousemus on vähintään yhtä varmaa, joskin eriluonteista todellisuutta kuin se, minkä me näemme tai tiedämme. Opetuslasten tavoin mekin saamme uskoa, vaikka emme kaikkea järjellä ymmärräkään. Pääsiäisen sanoma on yllätys, järjen ja kokemuksen ylittävä tapahtuma. Ylösnousemus on ihme, jolla ei ole vertaa koko maailmankaikkeudessa. Sitä voi vain ihmetellä, kiittää ja ylistää.

Evankeliumiteksti päättyy hyvin arkisesti: ”Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.” Edellinen raamatunkäännös sanoi: ”Niin opetuslapset menivät takaisin kotiinsa.” Tekstin koruton loppu puhuttelee. Opetuslapset veivät mukanaan tiedon tyhjästä haudasta ja ylösnousemuksen ihmeestä sinne, missä he asuivat. Tässä on seurakunnan tehtävä myös Puumalassa, nyt ja tulevaisuudessa: julistaa ja viedä sanomaa ylösnousseesta Jeesuksesta kaikkialle ja kaikille.

Rakkaat kristityt. Tänään meidänkin majapaikkoihimme ja koteihimme julistetaan pääsiäisen sanomaa. Synnin, kuoleman ja pahan valta on voitettu! Tulevaisuus on meille avoin ja valoisa, olkoon elämäntilanteemme, huolemme ja kysymyksemme mitä tahansa. Kristus on totisesti noussut kuolleista. Häneen me saamme uskoa, luottaa ja turvautua.