Hiljaisen viikon maanantain iltakirkko

Jeesus lähti kaupungista ja meni tapansa mukaan Öljymäelle. Opetuslapset seurasivat häntä. Tultuaan sinne Jeesus sanoi heille: ”Rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen.” Itse hän meni vähän edemmäs, kivenheiton päähän, polvistui ja rukoili: ”Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun.” Silloin taivaasta ilmestyi hänelle enkeli, joka vahvisti häntä. Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin. Kun hän sitten nousi rukoilemasta ja tuli opetuslasten luo, hän tapasi heidät nukkumasta murheen uuvuttamina. ”Mitä? Nukutteko te?” hän sanoi. ”Nouskaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen.”
Jeesuksen vielä puhuessa sinne tuli joukko miehiä, ja heidän oppaanaan oli Juudas, yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Juudas tuli Jeesusta kohti antaakseen hänelle suudelman, mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Juudas, suudelmallako sinä kavallat Ihmisen Pojan?” Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: ”Herra, iskemmekö miekalla?” Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi. Mutta Jeesus sanoi: ”Ei! Antakaa tämän tapahtua.” Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet. Sitten hän sanoi ylipapeille, temppelivartioston päälliköille ja kansan vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vangitsemaan: ”Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun, miekat ja seipäät käsissä. Minä olen joka päivä ollut teidän keskellänne temppelissä, ettekä te ole kättänne kohottaneet minua vastaan. Mutta nyt on teidän hetkenne, nyt on pimeydellä valta.”
He vangitsivat Jeesuksen ja veivät hänet mukanaan ylipapin taloon. Pietari seurasi häntä jonkin matkan päässä. Keskelle pihaa sytytettiin nuotio, ja kun väki asettui sen ympärille, Pietari istuutui muiden joukkoon. Muuan palvelustyttö näki hänet istumassa tulen ääressä, katsoi häntä pitkään ja sanoi: ”Tuokin oli sen miehen seurassa.” Pietari kielsi: ”Minäkö? Enhän edes tunne häntä.” Vähän ajan kuluttua sanoi eräs mies hänet nähdessään: ”Sinäkin olet sitä joukkoa.” Mutta Pietari vastasi: ”Erehdyt, en ole.” Tunnin kuluttua vielä toinen mies väitti: ”Kyllä tuokin varmasti oli sen miehen kanssa, onhan hän galilealainenkin.” Mutta Pietari sanoi: ”En käsitä, mistä puhut.” Siinä samassa, hänen vielä puhuessaan, kukko lauloi. Herra kääntyi ja katsoi Pietariin, ja Pietari muisti, mitä Herra oli hänelle sanonut: ”Ennen kuin kukko tänään laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.” Hän meni ulos ja itki katkerasti.
(Luuk. 22:39-62).

Hiljaisella viikolla seuraamme Jeesuksen kärsimystietä hetki hetkeltä. Jokaiselle päivälle on valittu raamatunkohta, joka vie tapahtumia eteenpäin kohti kuolemaa. Vanhastaan Jeesuksen kärsimyshistorian kohtia on kutsuttu sanalla ”ahti”. Siksi hiljaisen viikon iltakirkoista on käytetty nimitystä ahtisaarna.

Ahti-nimitys tulee latinan sanasta actus (ruotsiksi akt, englanniksi act), joka tarkoittaa näytöstä, osaa tai kappaletta. Kirkollisessa kielenkäytössä ”ahti” siis tarkoittaa Jeesuksen kärsimyshistorian osaa. Monissa kirkoissa kärsimysnäytelmät ovat olleet yleisiä ja meidänkin kirkossamme ne ovat viime vuosikymmeninä jälleen yleistyneet. Reformaation jälkeen kärsimysnäytelmien sijaan luterilaisissa kirkoissa koottiin eri evankeliumeista yhtenäistä esitystä Jeesuksen kärsimyksestä. Se jaettiin kuuteen näytökseen eli ahtiin, joista pidettiin ahtisaarnat.

Hiljaisen viikon ahdeissa esiintyy paljon erilaisia ihmisiä. Raamatunkohdat kertovat niin opetuslasten kuin monien muiden ihmisen käyttäytymisestä viikon eri vaiheissa. Niissä kohdataan tavallista juutalaista kansaa, ylipappeja, kirjanoppineita, kuningas, maaherra, roomalaisia sotilaita ja upseereita, palvelijoita, Jeesuksen äiti Maria jne.

Hiljaisen viikon maanantain ahdissa seurataan Jeesuksen rukoustaistelua Getsemanessa, hänen vangitsemistaan ja sitä, miten Pietari kieltää Jeesuksen. Erityistä huomiota kiinnittää nimeltä mainittujen kahden opetuslasten toiminta.

Ensimmäinen opetuslapsi on Juudas Iskariot. Hän ei Jeesuksen tavoin rukoillut Jumalaa kysyen, mikä oli Jumalan tahto. Juudas oli antautunut Jumalan vastustajan Saatanan apuriksi voidakseen pettää Jeesuksen. Juudas myi Jeesuksen kuolemaan. Raha, oma etu ja tämän maailman näkyvä hyvä olivat hänelle tärkeämpää kuin Jumalan tahdon toteutuminen. On kauhistuttavaa seurata ihmismielen paatumista niin, että on kuuro ja sokea Jumalalle. Sen seurauksena kiusaaja riepotteli Juudasta aina täydelliseen epätoivoon ja itsetuhoon saakka.

Juudas oli Jeesuksen opetuslapsi. Tällainenkin henkilö kuului Jeesuksen lähipiiriin; heihin, joille Jeesus oli uskonut asiansa hoidettavakseen.

Toinen opetuslapsi on Pietari. Hänellä oli suuret suunnitelmat ja otteet. Hän oli valmis aseelliseen taisteluun, kun Jeesusta tultiin ottamaan kiinni, ehtipä hän kiivauksissaan sivaltaa miekalla ylipapin palvelijalta korvan pois. Mutta muutamaa tuntia myöhemmin hän ei uskaltanut tunnustaa edes tuntevansa Jeesusta. Pietarin kohdalla ilta päättyi katkeraan häpeän, katumuksen ja itsesyytösten itkuun.

Hiljaisen viikon kertomus osoittaa, miten ihmiset toimivat Jeesuksen kärsimyshistorian tapahtumissa. Ne kertovat siitä, millainen ihminen on. Ne kertovat siitä, mitä tekee ihminen. Juudaksen ja Pietarin kohtalo puhuu siitä, mitä ihminen tekee Jeesukselle. Pohjimmiltaan Raamattu kertoo meistä, maanantain ahti puhuu sinusta ja minusta!

Hiljaisen viikon lähtökohtana on, miten ihminen kohtelee Jeesusta. Maanantai-illan raamatunkertomus kuvaa ihmisen epäonnistumista yrityksissään seurata Jumalaa. Jumalan sana tahtoo saada meidätkin tutkimaan itseämme ja huomaamaan, että olemme heikkoja ja haparoivia kristittyjä.

Mutta ennen kaikkea hiljainen viikko kertoo siitä, millainen Jumala on ja miten hän toimii. Kristittyjen vuosituhantinen kokemus on sanoitettu vanhassa synnintunnustuksessa: ”Katso puoleeni laupeutesi silmin, niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut.” Lopputuloksena ei ole Juudaksen epätoivo, vaan Pietaria kohdannut Jeesuksen laupeus ja anteeksianto. Tämä armo ja rakkaus meitä kohtaan on hiljaisen viikon ja koko pääsiäisen ydin. Siksi ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Siksi ole turvallisella mielellä, sillä Kristus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan. Siksi ole turvallisella mielellä, sillä Jeesus on lupauksensa mukaan kanssasi kaikki päivät maailman loppuun asti.