Kenkäveron pappilassa Mikkelissä 25.11.2021

Voiko Raamatulla hifistellä? Kotimaisten kielten keskuksen mukaan hifistely tarkoittaa pikkutarkkuuden noudattamista, pyrkimystä äärimmäisen viimeisteltyyn lopputulokseen, varustetasoon tms.; hienostelua.

Jos Raamatulla voi hifistellä, niin varmaan minä teen niin. Nimittäin aktiivisessa käytössäni on kolme Raamattua tai jos tarkkoja ollaan, niin yksi kokoraamattu ja kaksi Uutta testamenttia.

Iso Raamattu on se, jota luen hartaudekseni ja jota tarvitsen usein puheiden, saarnojen ja hartauksien valmistelussa tai pitämisessä.

Litteä, puvun taskuun mahtuva pieni Uusi testamentti on tarkoitettu niihin tilanteisiin, jossa mukanani ei syystä tai toisesta ole isoa Raamattua, mutta tarvitsen puheenvuoroani varten Jumalan sanaa. Se kulkee jatkuvasti mukanani työmatkoilla repussa.

Pieni ruskea Uusi testamentti on tarkoitettu leiri- ja retkikäyttöön. Se mahtuu mukavasti ulkoilupuvun taskuun, retkeilyhousujen sivutaskuun tai repun lokeroihin. Sieltä se on helppo kaivaa esille joko leirin hartautta tai omaa hiljentymistä varten. Vähän se on jo reissussa rähjääntynyt.

Tällainen Raamattujen käyttö voi hyvin olla hifistelyä. Miksi tästä kerron? Gideonit sen kyllä jo oivalsitte. Piispan aktiivisesti käytössä olevista Raamatuista ja Uusista testamenteista kaksi kolmesta on Gideonien kustantamia ja antamia! Kiitos teille näiden tärkeiden työvälineiden lahjoittamisesta!

Tänään perinteisellä yhteysillallisella vietämme samalla Mikkelin Gideonien 70-vuotisjuhlaa. Teitä onnitellessani mielessäni on neljä – monia muitakin nousee mieleen – raamatunkohtaa, jotka haluan erityisesti nostaa esille.

Ensinnä: ”Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta eivätkä sinne palaa vaan kastelevat maan, joka hedelmöityy ja versoo ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän, niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän.” (Jes. 55:10–11). Tämä Jesajan kirjan lupaus on motivoinut teitä seitsemän vuosikymmenen ajan. Työnne ei ole turhaa. Sen takaajana on kaikkivaltias Jumala.

Toiseksi: ”Eikö minun sanani ole kuin tuli, kuin moukari, joka murskaa kallion?” (Jer. 23:29). Tämä Jeremian kirjan kohta paljastaa Jumalan sanan voiman. Se on kuin polttava tuli ja murskaava moukari. Tämä Jumalan sanan tehtävä ei saa unohtua. Varsinkin nykyaikana on kiusaus julistaa vain Raamatun lohduttavia lupauksia. Mutta Jumalan sanan tehtävänä on myös paljastaa synti ja vääryys. Gideoneina pidätte esillä koko Jumalan sanaa, lakia ja evankeliumia. Se on entistä tärkeämpää meidän aikanamme. Tätä tehtävää olette hoitaneet Mikkelin Gideoneissa 70 vuotta.

Kolmanneksi: ”Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani.” (Ps 119:105). Jakaessanne Uusia testamentteja tarjoatte ihmisille valoa ja lamppua tämän maailman pimeyden keskellä. Mitä enemmän yhteiskuntamme irtautuu kristinuskosta, sitä vahvemmin on pidettävä esillä Jumalan sanaa. Erityisesti tuleva sukupolvi tarvitsee elämäänsä kristinuskosta löytyvää suuntaa. Kiitos, että jaatte eri ihmisryhmille Jumalan sanaa valoksi ja lampuksi.

Kuluneena syksynä luterilaisen kirkon piispat julkaisivat piispainkirjeen Raamattu ja kirkko. Sen keskeisenä tavoitteena on kannustaa ja rohkaista ihmisiä lukemaan Raamattua. Osaltanne te toteutatte tätä samaa tehtävää jakaessanne Uusia testamentteja.

Neljänneksi: ”Kuinka ihanat ovat vuorilla ilosanoman tuojan askelet! Hän ilmoittaa rauhan tulon, tuo suuren ilosanoman, hän tuo pelastuksen sanoman.” (Jes. 52:7). Te, Gideon-työssä mukana olevat sisaret ja veljet, olette näitä ilosanoman tuojia, joiden askeleita Jesaja kuvaa ihaniksi. Työ on usein hyvin arkista. Sen tekee ihanaksi sisältö: pelastussanoman välittäminen. Tähän työhön toivotan teille, Gideonien Mikkelin veljes- ja sisarpiiri, hyvän Jumalan runsasta siunausta.