Hartauskirjoitus Itä-Häme -lehdessä 20.4.2019

Heinolan kaupunginkirkossa on poikkeuksellisesti kaksi alttaritaulua, Robert Wilhelm Ekmanin vuonna 1863 maalaamat Ristintie ja Ylösnousemus. Syy kahteen alttaritauluun johtuu siitä, että aina 1920-luvun remonttiin saakka saarnatuoli sijaitsi keskellä alttariseinää. Alttaripöytä oli saarnatuolin alla. Alttaritaulut puolestaan oli sijoitettu molemmin puolin saarnatuolia, johon pappi voi nousta suoraan sakastista.

Pitkäperjantai ja pääsiäinen muodostivat alun perin yhden juhlan. Kirkkovuodessa puhutaankin pitkäperjantaista pääsiäispäivän iltaan jatkuvasta kolmen päivän juhlasta. Se ilmaisee Kristuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen yhteenkuuluvuuden. Ekmanin alttaritaulut kertovat osuvasti tästä ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisestä.

Hiljaisella viikolla seurataan Jeesuksen kärsimystä Jerusalemissa ja kuolemaa Golgatan keskimmäisellä ristillä. Pitkäperjantai on olennainen osa pääsiäisen sanomaa. Jeesus ristiinnaulitaan ja hän kuolee. Jeesuksen kärsimystie päättyy.

Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin. Kristuksen risti sovittaa syntimme, lunastaa meidät vapaiksi ja paljastaa Jumalan armahtavan rakkauden meitä kohtaan.

Risti ei silti ole viimeinen sana. Tyhjä hauta kertoo voitosta. Kristuksen ylösnousemus kukistaa kuoleman ja avaa meille tien taivaaseen. Ilman pääsiäisaamua, Jeesuksen ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta tämä ei olisi mahdollista.

Pääsiäisen sanoma Jeesuksen ylösnousemuksesta on kristillisen uskon ydin ja perusta. Jeesuksen ylösnousemuksen myötä synnin, kuoleman ja pahan valta on murrettu. Meillä on siksi tulevaisuus ja toivo.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta, ilon ja elämän juhla. Se on ristin ja ylösnousemuksen pääsiäinen.